Co robić, gdy Twój biznes nie działa? Sprawdzony sposób, by rozhulać biznes dla każdego.

Często marzenia o własnym biznesie rozmywają się z rzeczywistością. Gdzie ta wolność, niezależność, bezpieczeństwo, swoboda, o której wszyscy tyle mówili? Jasne, robisz to w czym jesteś dobra, to co lubisz, ale co z tego, jeśli nie zarabiasz? Miało być tak pięknie, a masz poczucie walki o przetrwanie. I to każdego dnia. 

Nie poddajesz się jednak. Szukasz rozwiązań. Słuchasz  porad ludzi, którzy są w miejscu, w którym i Ty chciałabyś kiedyś być. Jednak wyników nadal brak! Dlaczego do cholery u nich to zadziałało, a u ciebie nie?! Tego właśnie dowiesz się w tym artykule.

Co robić, gdy Twój biznes nie działa? Najpierw sprawdź, co nie działa!

No właśnie! Gdy Twój biznes nie hula, to zamiast działać w ciemno, sprawdź co nie działa.

W większości przypadków oczywiście problemem jest brak zysków. Co więc robimy? Szukamy klientów! Wiadomo, że konkurencja nie śpi, rynek jest przepełniony, więc konkurujemy ceną. Czy taka strategia rozwiązuje problem braku zysków? Zdecydowanie nie!

To myślenie krótkowzroczne. Remedium na brak zysków nie zawsze będzie pozyskanie większej ilości klientów. Poza tym nie o ilość powinno chodzić, a o jakość. Wolisz mieć 10 marudzących klientów, którzy odejdą przy pierwszej nadarzającej się okazji czy 2 lojalnych klientów, którzy zostaną z Tobą na lata?

Wiadomo, hipotetyczne pytanie.

Biznes nie zarabia - co może nie działać?

Wszystko! Może nie działać WSZYSTKO. Za to konsekwencje są dokładnie takie same – brak zysków. W pierwszej kolejności warto jednak przyjrzeć się 4 podstawowym obszarom: klientom, ofercie, infrastrukturze i finansom.

Klienci

Największym problemem w tym obszarze może być oczywiście brak klientów, ale nie tylko. Może posiadasz klientów, ale nie jesteś zadowolona ze współpracy z nimi? Może jesteś zadowolona, ale nie wiesz, jak pozyskać takich klientów więcej? A może nie masz czasu na to, aby pozyskiwać podobnych klientów, bo obsługa tych obecnych pochłania większość Twojego czasu?

A może nie posiadasz jeszcze klientów i nie wiesz, jak ich zdobyć? A czy wiesz w ogóle z kim chcesz pracować? Czy znasz, rozumiesz i odpowiadasz na potrzeby swojej grupy docelowej? Czy może jesteś tak skupiona na spełnianiu marzeń o własnym biznesie, że postanowiłaś zdecydować za klienta czego potrzebuje?

Oferta

W tym obszarze najczęściej zidentyfikowanym problemem jest… brak oferty. To znaczy oferta jest, ale w twojej głowie. Klient sam musi się domyśleć, co oferujesz. Przyznasz, że to jakieś żarty, prawda?

Jeśli jednak posiadasz ofertę i klient jest się w stanie z nią zapoznać, to czy jesteś pewna, że ją rozumie? Czy opis procesu skorzystania z Twojej oferty jest jasny? Czy klient wie, jakie kroki należy podjąć, aby nawiązać z Tobą współpracę?  Czy posiadasz ofertę dla obecnych klientów,  żeby czuli potrzebę zostania z Tobą na dłużej? Czy klienci dostrzegają wartość Twojej oferty?

Infrastruktura

Obszar infrastruktury jest niezbędny do prowadzenia i rozwoju każdego biznesu. 

Załóżmy, że posiadasz świetnie dopracowaną ofertę, a klienci walą drzwiami i oknami. Teraz. Czy jednak będzie tak zawsze? Nie! I jeśli nie zidentyfikujesz tego jako problemu i nie zaplanujesz działań naprawczych, to szybko bum na Twoją ofertę minie. Nie będziesz bowiem w stanie obsłużyć tych wszystkich klientów.

Gdy w Twoim biznesie robi się ciasno, to czas go skalować! I to jak najszybciej, aby nie było za późno. Klienci nie czekają wiecznie. Jeśli nie będziesz miała im nic do zaoferowania, odejdą do konkurencji. Niecierpliwość jest cechą dość powszechną. Pilnuj więc stanu swoich zasobów. Monitoruj sytuację i reaguj jak najszybciej.

Finanse

Bez kasy zbyt długo nie uciągniesz. Poza tym biznes nie jest organizacją charytatywną i musi przynosić zyski. Dlatego jeśli biznes nie zarabia, to w obszarze finansów warto przyjrzeć się cenom (czy nie są zbyt niskie), kosztom (czy nie są zbyt wysokie), przychodom (czy nie płyną wyłącznie z jednego źródła) i modelowi biznesowemu (czy wykorzystujesz w pełni potencjał swojego biznesu).

Jak zacząć zarabiać? Uzupełnij kompetencje – kompetencje to klucz do skutecznego biznesu.

We wstępie tego artykułu wspomniałam o „problemie” słuchania porad ludzi, którzy są w miejscu, w którym i Ty chciałabyś kiedyś być, ale wyników brak. Czy wiesz dlaczego tak się dzieje? Już wyjaśniam.

Każdy z nas jest inny. Każdy z nas żyje w innym kontekście. Każdy z nas przebywa w innym otoczeniu. Nie wystarczy więc wysłuchać rady typu „musisz pisać minimum 1 post dziennie na swoim Instagramie, aby nie spadły Ci zasięgi”. Ba! Nie wystarczy nawet wdrożyć tego typu porad w życie, aby osiągnąć podobne efekty. 

Jasne, prawdopodobieństwo, że rada jest trafiona jest spore. Po co wymyślać koło na nowo, skoro już ktoś przetestował dane rozwiązanie i ono działa? Jednak, aby miało to sens musisz sprawdzić swój stan wyjściowy i gotowość do wdrożenia owej rady w życie. 

Czy  wiesz co pisać? Czy potrafisz ciekawie pisać? Czy potrafisz porywać tłumy? Czy jeśli podejmiesz się tego wyzwania, to będziesz konsekwentna? Czy masz warunki do pisania? Te pytania nawiązują do kompetencji, które posiadasz lub które dopiero musisz zdobyć.

Pomysły na treści, to kreatywność. Ciekawe pisanie, to storytelling. Porywanie tłumów, to copywritting i wystąpienia publiczne. Konsekwencja i warunki, to asertywność. I tak dalej.

Póki nie zidentyfikujesz, co jest Ci potrzebne, aby skutecznie wdrożyć rady swojego mentora, to przykro mi, ale prawie na pewno Twoje działania na nic się zdadzą lub też droga do celu będzie 10 razy dłuższa, mozolna i demotywująca. Po co sobie utrudniać?

No to co robić, gdy biznes nie zarabia i jak uzupełnić kompetencje?

Oto jest pytanie! A zatem od początku.

Zidentyfikuj kompetencje potrzebne w Twoim biznesie

Wystarczy, że odpowiesz sobie na pytanie: Jakich kompetencji mi obecnie brak, a których uzupełnienie przyniesie największe korzyści? Marketing, sprzedaż, copywritting, pewność siebie? A może inne? Jakie?

W pierwszej kolejności uzupełniaj kompetencje, które najszybciej przełożą się na zysk

Może się okazać, że zidentyfikujesz wiele braków kompetencyjnych. Wniosek: wiele pracy przed Tobą. Jednak to wcale nie oznacza, że możesz być skuteczna dopiero, gdy uzupełnisz je wszystkie! Zdecyduj, które ze zidentyfikowanych kompetencji przełożą się na szybkie zyski i w pierwszej kolejności to na nich się skup.

Już wiesz, które to kompetencje? Super! To czas na naukę!

Kompetencje powinny być wykorzystywane

Samo uzupełnienie kompetencji nic nie da, jeśli nie będziesz z nich korzystać. Stosuj więc zasadę 4P: Poznaj, Przyswój, Praktykuj, Popraw.

Jeśli zidentyfikowaną kompetencją jest sprzedaż – poznaj techniki sprzedaży i zastosuj je w życiu. Następnie wyciągnij lekcje z tej praktyki i w kolejnych rozmowach sprzedażowych popraw to co zawiodło poprzednim razem. 

Mój biznes – jak zmieniały się moje kompetencje w ostatnich latach i jaki jest tego efekt?

Jeśli chodzi o mój biznes, to zmieniło się tak wiele, że spokojnie starczyłoby treści na książkę, a nie tylko artykuł. Jednak w dużym skrócie, swoją przygodę z identyfikacją problemów zaczęłam od koła życia i na jego bazie zaczęłam tworzyć własne narzędzia do pracy nad sobą i nad rozwojem własnego biznesu.

Okazało się, że wąskim gardłem byłam ja. Analiza kompetencji wykazała, że w pierwszej kolejności muszę popracować nad samooceną i komunikacją. Następnie przyszła kolej na negocjacje, wystąpienia publiczne, sprzedaż i marketing. Są to kompetencje nad którymi pracuję do dzisiaj.

Jakie są tego efekty?

  • Zidentyfikowałam kluczowy problem w swoim biznesie przez który nie zarabiałam, a mój biznes tonął.
  • Zwiększyłam kilkukrotnie ilość klientów stawiając głównie na ich jakość.
  • Dopasowałam pracę do swojego życia, zyskując więcej czasu dla siebie i najbliższych, sprzedając więcej i drożej niż przez ostatnie kilka lat.

Jeśli chcesz posłuchać o tym więcej, to zapraszam Cię do obejrzenia  nagrania Edulive „Biznes na 10!” . Niestety bezpłatny dostęp do nagrania się zakończył, ale możesz zakupić bezterminowy dostęp do wszystkich Edulive zaplanowanych w 2021 roku za 397 zł. Obecnie odbyły się 3 Edulive, a każde z nich przybliża do budowania i rozwoju biznesu z naszych marzeń. Kliknij w poniższą grafikę i przejdź do oferty. 

Kup w ciągu 30 min i skorzystaj z jednorazowej oferty 97 zł zamiast 397 zł!

Co robić, gdy biznes nie działa? Wprowadzaj wiedzę w życie!

Jak już zidentyfikujesz obszary w Twoim biznesie wymagające poprawy, to musisz pamiętać o tym, że samo się nie zrobi. Jeśli chcesz, aby Twój biznes hulał – musisz przejść do konkretnego działania. Przykład? Proszę bardzo.

Klienci

Jeśli posiadasz klientów, ale nie jesteś zadowolona ze współpracy , to czas na określenie z kim chcesz pracować.

Jeśli jesteś zadowolona i chcesz takich klientów więcej, to czas na poznanie dotychczasowych klientów lepiej.  Znajdź jak największej  punktów wspólnych między nimi. To pozwoli Ci wychwycić schemat ich działania, poznać ich potrzeby i problemy.

Oferta

Jeśli nie masz oferty, to czas ją stworzyć. Sprawdź, gdzie przebywa Twój klient i pokaż mu się.

Jeśli masz ofertę, ale klientów brak, to sprawdź czy Twoja oferta odpowiada na potrzeby grupy docelowej. Jak? Poproś potencjalnych klientów o ocenę oferty podkreślając, że nie chodzi o zakup, a o pomoc w stworzeniu najlepszego dla nich rozwiązania.

Infrastruktura

Masz klientów, których nie jesteś w stanie obsłużyć? Zastanów się nad poszerzeniem zespołu lub franczyzą. Warto również prowadzić aktualną bazę zasobów, aby mieć swój biznes pod kontrolą.

Finanse

Twoje koszty przewyższają przychody, a nie masz już mocy przerobowych na dodatkowych klientów? Sprawdź, które koszty są zbędne lub na siebie nie zarabiają i pozbądź się ich. Warto też przyjrzeć się modelowi biznesowemu, którym działasz. Czasami mała zmiana może przynieść duże efekty. 

Co robić, gdy biznes nie działa? Reaguj na bieżąco.

Nie czekaj, aż będzie naprawdę źle! W większości przypadków jest już wtedy za późno na jakiekolwiek działania. Dlatego zawsze miej plan i monitoruj postęp realizacji założonych celów. W sytuacji, gdy zauważysz odchylenia od przyjętego planu, np. nieosiągnięty wskaźnik pomiaru celu, wprowadzaj działania naprawcze. To pomoże Ci uniknąć wielu stresów!

Powodzenia!

Jeśli masz pytania, to zachęcam do dyskusji w komentarzu poniżej.

A jeśli masz ochotę na więcej, to dołącz do nas bezpłatnie na kolejny Edulive! Kliknij tutaj, aby sprawdzić temat kolejnego spotkania.

Bezpłatny dostęp do nagrania Edulive otrzymujesz na 7 dni, następnie nagranie trafia na naszą platformę rozwoju biznesu do której 12-miesięczny dostęp można zakupić wyłącznie podczas Edulive.

Do zobaczenia!

Obejrzyj wstęp do Edulive "Biznes na 10!"

1 thought on “Co robić, gdy Twój biznes nie działa? Sprawdzony sposób, by rozhulać biznes dla każdego.”

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.